Den empatiske ledaren – nya krav på ledarskap

Vad är en empatisk ledare? Och varför pratar så många om empatiskt ledarskap just idag? Egentligen har nog de bästa ledarna alltid haft en förmåga att skapa förtroende, för att på så vis få med sig medarbetarna på resan. Att de bästa ledarna är de som bara jobbar mot nyckeltal som vinst, skuldsättningsgrad, resultat före ränta, skatter och avskrivningar är inte sant.

Vad som däremot är sant är att allt för många ledare, även för stora väletablerade företag, fastnat i trygga hörnet och kör ”old school” med nyckeltal som drivande kraft. Det är inget fel med nyckeltal för att följa utvecklingen. Men det är väldigt svårt att leda en organisation med nyckeltal. Nyckeltal är sällan intressanta utanför ledningsgruppen.

Detta krockar samtidigt med utvecklingen på arbetsmarknaden där dagens unga ledare vill ta ansvar – och man vill se att företaget tar ett samhällsansvar (se vår artikel om Unga chefer). Man ställer också krav på delaktighet och vill förstå hur man kan bidra – och man vill se en helhet där man söker en god balans mellan arbets- och privatliv.

Den empatiske ledaren
Våra gamla metoder räcker inte längre till. För att lyckas måste man se sina medarbetare på riktigt, och man måste kunna lyssna för att bygga förtroende genom att visa genuint intresse i medarbetarnas livskarusell, problem och utmaningar. Ge respekt så får man tillbaka engagemang och delaktighet som inga nyckeltal kan matcha.

Man måste också våga ge av sig själv och gärna dela en tanke eller idé som kan få medarbetarna att vilja gå en mil extra. De bästa ledarna vågar sätta upp ”Stora håriga djärva mål” (som Jim Collins pratar om i boken Good to Great). Här är två kända exempel:

Ingen ska skadas
När Paul O’Neill tilträdde som CEO för Alcoa världens näst största aluminiumproducent, och höll sitt första anförande på Wall Street så nämnde han inte med ett ord traditionella ekonomiska nyckeltal. Han sa istället så här: ”Varje år skadas flera av våra medarbetare så illa att de missar en dags arbete. Vårt säkerhetsarbete är visserligen bättre än snittet, men inte tillräckligt bra. Vi ska bli det säkraste företaget i USA, och jag vill att vi ska sikta på noll olyckor.”

När han fick frågor om nyckeltal sa han så här: ”Jag vet inte om ni hörde vad jag sa. Ska ni förstå hur Alcoa går, då behöver ni titta på siffrorna för vår arbetsplatssäkerhet. Får vi ner dem betyder det att mina medarbetare har gått med på att vara en del av något väldigt viktigt: De har bestämt sig för att bidra till en vana att nå yppersta klass. Säkerhet blir indikatorn på att vi utvecklas i rätt riktning.”

Läs gärna om historien i Forbes här eller som ett utdrag ur boken The Power of Habit här. Detta skedde för ett antal år sedan och i Forbes-artikeln förs ett intressant resonemang om vad som gjorde att man lyckades. Läsvärt.

En man på månen, och tillbaka
John F. Kennedy var USAs president under 1961-63 då han mördades. Mycket har sagts om hans förmåga att få med sig människor och exemplet från Apolloprogrammet är välkänt. Man hade planerat ett antal rymdresor i omlopp om jorden när Kennedy höll sitt berömda tal, han nöjde sig inte med omlopp, utan han sa: ”Jag anser att den här nationen bör förbinda sig att uppnå målet att landa en man på månen och återföra honom säkert till jorden, innan detta decennium är slut. Inget enskilt rymdprojekt kommer att vara mer imponerande för mänskligheten eller viktigare för långsiktiga utforskningar av rymden; och inget kommer att vara så svårt eller dyrt att genomföra.”

Den 20 juli 1969 genomfördes den första månlandningen – och de kom tryggt tillbaka till jorden.

Våga lyssna, och våga vara tydlig
Den empatiske ledaren lyssnar på riktigt och vill förstå, på så sätt byggs förtroende. Och genom att vara uppriktigt intresserad i sina medarbetare får man också deras öra när det behövs.

Många missuppfattar empati med svaghet och mjäkighet. Men att vara sant empatisk är att ärligt försöka förstå, men också att våga dela både det som är positivt och det som kan var jobbigt för individen – tydlighet är inte en motsats utan snarare ett bevis på trovärdighet. En god empatisk ledare skapar förutsättningar så att medarbetarna vill ge sitt bästa och stöttar deras väg mot det gemensamma målet.

Vill du veta mer om hur Sevenco kan bidra med ett empatiskt ledarskap, vare sig det gäller som interimschef eller förändringsledare, eller kanske som senior handledare? Tveka inte att höra av dig, vi berättar gärna mer.

Håkan Johansen, VD