När pandemin slog till för drygt ett år sedan kunde nog ingen gissa vad som skulle komma. Den första instinkten var att dra i handbromsen och vänta ut det hela – om ett par månader skulle det nog vara över… Därefter har vi sakta anpassat oss, både i det privata och i affärslivet, till en ny verklighet.
Det intressanta är att, som Platon sa: Nöden är uppfinningarnas moder. Vi har sett hur många företag drabbats hårt, och hela branscher utsatts för hård press. Tyvärr har det lett till att företag som annars hade blomstrat nu slagits ut. Men, det finns alltid några företag som ändå lyckas överleva. Och inte bara överleva, man lyckas omdefiniera sin affärsmodell så att man faktiskt frodas. För många av dem är det något som sannolikt också kommer vara en fördel när pandemin är över.
Hur tänker man när mattan dras undan under fötterna?
Den spontana tanken är att nu faller vi fritt, rädda vad som räddas kan – då gäller det att blixtsnabbt ställa om och tänka nytt.
Vi har sett hur företag fick kraft att snabbt ställa om det fysiska erbjudandet till en digital upplevelse. Det gäller till exempel både stora globala kedjor som haft ett fokus på ett starkt butiksled till den lilla affären som verkat lokalt. Båda har tidigare kanske haft en digital närvaro, men nu tvingas man gå ”all-in” och bygga ut ett attraktivt användargränssnitt som lockar tillbaka kunderna.
Det intressanta är att det sannolikt innebär att man kommer gå starkare ur det hela på ett par års sikt. Med en mer slimmad organisation, anpassad för en ny verklighet så kan man skörda både bättre marginaler, ökad försäljning och nöjdare kunder.
Jag kan rekommendera en artikel i Forbes där unga entreprenörer ger fler tips för att hitta nya intäktsströmmar. Speciellt gillade jag nr 2 där man uppmanas att översätta sin affärsmodell till en liknande bransch, eller som författaren Anthony Russo uttrycker det:
“You don’t have to stay in your lane, but you should stay on the same route.”
Håkan Johansen, VD