empty-office

Vad händer om en av era chefer plötsligt inte dyker upp?

På Sevenco vet vi att det händer, och oftast sker det väldigt hastigt. Plötsligt är en nyckelmedarbetare inte på plats – det kan bero på sjukdom, egen uppsägning eller något annat. Vad gör man då?

Att bara kasta in någon i rollen kan skapa onödiga förväntningar som slutar i besvikelse, samtidigt som det skapar turbulens i organisationen.

Vi har många gånger upplevt att våra kunder har drabbats av oväntade händelser som gjort att en ordinarie chef hastigt slutat. Eftersom vi då haft en upparbetad relation sedan tidigare har vi fått förtroende att snabbt hitta en interimslösning. Vi har då kunnat erbjuda en kvalificerad lösning redan inom en vecka, där vår interimskonsult snabbt kommit igång med arbetet. En av anledningarna till våra lyckade samarbeten är att vi redan känt företaget och förstått vad som efterfrågats.

En checklista för det oväntade

Oavsett vem din partner i interimslösningar är, så är det bra att ha en checklista. Med en plan för oförutsedda händelser klarar man sig alltid bättre än när man är helt oförberedd.

Vi har sammanställt en checklista över vad som är bra att tänka på – innan det händer.

Projektledning

  • Vem ansvarar för ärendet?
  • Vem tar beslut om åtgärd?
  • Vem ersätter personen?
  • Ska man söka en intern eller extern ersättare?

Kommunikation internt

  • Vem kommunicerar med berörd person?
  • Vem för samtal med övriga inblandade personer?
  • Vem ansvarar för interninformation, när och hur går den ut?
  • Hur hanteras rykten och påståenden?

Kommunikation externt

  • Hur sker kommunikation med externa ägare?
  • Hur sker kommunikation med kunder, leverantörer och andra partners?
  • Hur sker ev kommunikation med marknaden, media? Vem ansvarar?
  • Vem är ansvarig för ev pressrelease?

Förberedelser – innan det händer

  • Ta fram klara kontaktvägar för eventuella framtida rekryteringar.
  • Utse en samarbetspartner för interimslösning i god tid.

Långsiktigt samarbete – för att kunna agera snabbare

Vi tror att en god strategi är att ha en leverantör som är varm i kläderna och förstår ert företag, som med kort varsel kan ersätta personen. Då kan skadan minimeras och till och med vändas till något positivt. Se till att skaffa ett ”journummer” när det oväntade händer – självklart blir ingen gladare än vi om du då ringer oss.

Hedvig Falkenborn arbetar dedikerat med att bygga upp, förvalta och utveckla Sevencos kundrelationer. Hon lyssnar av och är ofta ute på fältet för att höra vilka behov och utmaningar som uppdragsgivare står inför och anpassar sina lösningar för att skapa ett så stort värde för kunden som möjligt. Hedvig bevakar branscher, företag och förändringar på marknaden för att identifiera behov och möjliga affärer.

Ring Hedvig på 070 161 60 60 eller skicka ett mail till hedvig.falkenborn@sevenco.se

Hedvig Falkenborn

Key Account Manager